Hvorfor DmM ?

Fordi den enkelte elev er i centrum

DmM, som betyder "Den moderne Metode", handler om hvordan den enkelte elev kommer i centrum i sin egen uddannelse.

Ligesom skipperen der har fat om rorpinden, som lægger kursen og sætter sig nye og store mål.

Fordi læreren ikke er i centrum

Læreren svarer på spørgsmål, retter opgaver, er igangsætter og står for en god produktiv atmosfære i klassen.- Det er slut med at det er lærerens små fiduser, der skal få eleverne op på dupperne, og at indlæring foregår for læreren skyld.

Fordi eleven selv kan have overblikket.

Hver elev får sin egne computer, som er tilknyttet skolens netværk, hvor den enkelte ved hjælp af en server (hovedcomputer) har overblik over samtlige fag og opgaver. Det gælder på sit eget klassetrin, såvel som klasserne over og under.

Fordi eleverne lærer at lægge planer og at følge dem.

Ligesom i mange af livets andre forhold skal eleverne lære at lægge en plan og derefter følge den.

Man lægger sit eget skoleskema for 14 dage ad gangen. Det betyder at eleven selv bestemmer hvilke opgaver han/hun vi løse i den halvdel af ugen, som er afsat til studier.

Planen bliver godkendt af læreren og bliver hængt op i klassen sammen med de andres planer.

Så går alle i gang med at gennemføre planerne.

Fordi hver enkelt elev kan arbejde i sit tempo, med opgaver der passer til den enkelte.

Forestil dig en elev som går i 8. klasse og ikke har fattet et pluk af procentregning. Han/hun skal naturligvis vælge begynder opgaver. En anden elev er ovenpå matematikken i 8. klasse, og skal ikke holde sig tilbage, - men tage store bidder af det næste, - og så fremdeles. Så kast åget fra skuldrene hvis det tynger, - du er den du er og du kan det du kan. Derfra starter det. Tag fat hvor du står.